
-9
 4-MOTION – napęd na cztery koła (Volkswagen)
 4Matic – napęd na cztery koła (Mercedes)
 4WD (4 Wheel Drive) lub 4×4 – napęd na cztery koła (patrz także: AWD)
 4WS (Four Wheel Steering) – system czterech kół skrętnych (m.in. Honda, Mazda, Renault)
 7G-Tronic – siedmiobiegowa skrzynia automatyczna (Mercedes)
A
 AAR (Automatic Air Recirculation) – system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW)
 ABC (Active Body Control) – aktywna regulacja zawieszenia (Mercedes)
 ABS (Antilock Brakes System) – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
 A/C (Air Conditioner) – układ klimatyzacji
 ACC (Adaptive Cruise Control) – system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami, aktywny tempomat (m.in. Audi, BMW, Toyota, Volvo, patrz także: CSS, Distronic)
 ACS (After Crash System) – system pokolizyjny, m.in. odblokowujący centralny zamek i odcinający dopływ paliwa po kolizji (Skoda)
 ADB (Automatic Differential Brake) – automatyczna blokada mechanizmu różnicowego (m.in. BMW)
 ADS (Adaptive Damping System) – system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy
 AFL (Adaptive Forward Lighting) – system skrętnych reflektorów (także AFS)
 AFV (Alternative Fuel Vehicle) – pojazd zasilany paliwem alternatywnym
 AFU – system wspomagania nagłego hamowania (Peugeot, patrz także: BAS)
 AHR (Active Head Restraint) – system aktywnych zagłówków. Zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa i mięśni szyi u kierowcy i pasażerów w czasie zderzenia. W razie wypadku aktywne zagłówki błyskawicznie podnoszą się i przesuwają w stronę głowy, aby uprzedzić jej uderzenie w zagłówek (m.in. Saab – SAHR)
 AMVAR – system zmiennej charakterystyki amortyzacji samochodu (m.in. Peugeot)
 APS (Auto Pilot System) – system nawigacyjny GPS (Mercedes)
 APS (Acoustic Parking System) – dźwiękowy system parkowania pojazdu
 APS (Active Pneumatic Suspension) – system aktywnego zawieszenia (Audi)
 ARP (Active Rollover Protection) – system zapobiegający dachowaniu (SsangYong)
 ARTS (Adaptive Restraint Technology System) – system decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji (Jaguar)
 ASC (Automatic Stability Control) – system automatycznej kontroli kierunku ruchu, pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy (BMW, patrz także: ESP)
 ASF (Audi Space Frame) – rama przestrzenna Audi
 AQS (Air Quality System) – filtr kabinowy z system kontroli jakości powietrza (Volvo)
 ASMS (Advanced Satellite Mobile Systems) – system automatycznej kontroli kierunku ruchu (Mercedes)
 ASR (Acceleration Slip Regulation) – system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania. W chwili zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy. Inne nazwy tego systemu to:
 – ASC+T (BMW, Mini)
 – TCS (Alfa Romeo, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Saab, Seat)
 – MATC (Mitsubushi)
 – TC (Opel)
 – TRC (Toyota, Lexus)
 – DSA, STC (Volvo)
 – ETC (Land Rover)
 AS&G (Automatic Stop & Go) – automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mitsubishi)
 ASTC (Active Stability & Traction Control System) – aktywna kontrola trakcji i stabilności (Mitsubishi)
 AVS (Adaptive Variable Suspension) – układ kontroli pracy zawieszenia (Lexus)
 AWD (All Wheel Drive) – napęd na cztery koła
B
 BAS (Brake Assistant System) – elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie. Inne nazwy tego systemu to:
 – BA (Honda, Nissan, Toyota)
 – BAC (Mercedes)
 – EBA (Ford, Volkswagen)
 – HBA (Fiat, Seat)
 – MBA (Skoda)
 BLIS (Blind Spot Information System) – system ostrzegania przed pojazdem znajdującym się w „martwym polu” (Volvo)
 BSW – system oczyszczania i osuszania tarcz hamulcowych (VAG)
C
 CBC (Cornering Brake Control) – system stabilizacji pojazdu podczas hamowania (BMW)
 CC (Cruise Control) – system utrzymujący zadaną prędkość, tempomat
 CC (coupe + cabrio) – rodzaj kabrioletu ze sztywnym, składanym dachem
 CCS (Cruise Control System) – system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu
 CAN-bus – system komunikacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami elektronicznymi pojazdu
 CATS (Computer Active Technology Suspenison) – system aktywnego sterowania zawieszeniem (Jaguar)
 CDI (Common Rail Direct Injecton) – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Mercedes)
 CDTI – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Opel)
 CEL (Check Engine Light/Malfunction Indicator Light) – kontrolka uszkodzenia silnika lub pracy w trybie awaryjnym
 CMBS (Collision Mitigation Braking System) – system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka i minimalizujący skutki kolizji (Honda, patrz także: ACS)
 CNG (Compressed Natural Gas) – sprężony gaz ziemny
 CR (Common Rail) – system bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach diesla
 CRD (Common Rail Diesel) – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Chrysler, Dodge, Jeep)
 CRDi – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Kia)
 CSV – system kontroli podsterowności (Renault)
 CVT (Continuously Variable Transmission) – bezstopniowa skrzynia biegów (m.in. Nissan, Renault, Toyota)
 CVTC (Continuous Variable Timing Control) – system bezstopniowej zmiany faz rozrządu (Nissan)
D
 D-4D – Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Toyota)
 D5 – pięciocylindrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Volvo)
 DAC (Downhill Assist Control) – wspomaganie jazdy na stromych zjazdach
 DAS (Driver Assistance Systems) – system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody
 DAV – system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego
 DBC – układ dynamicznej kontroli hamowania
 DCC – system regulacji zawieszenia (Volkswagen)
 dCi (Diesel Common rail Injection) – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault)
 DCS – system kontroli zjazdu ze wzniesienia (GM)
 DI-D – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi)
 DIS (Driver Information System) – system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy
 DISTRONIC – radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem (Mercedes)
 DNA – system zmieniający pracę zawieszenia, silnika i układu kierowniczego (Alfa Romeo)
 DOHC (Double Over Head Camshaft) – nazwa rozwiązania układu rozrządu w górnozaworowym silniku czterosuwowym oznaczająca, że w głowicy silnika znajdują się dwa wałki rozrządu
 DPF (Diesel Particular Filter) – filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych
 DRM (Downshift Rev Matching) – system wspomagający redukcję biegu (Nissan)
 DSA (Dual Stage Airbag) – dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia – w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża
 DSC (Dynamic Stability Control) – układ kontroli stabilności pojazdu (Ford, Jaguar, Mazda)
 DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) – system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu, Volvo
 DSG (Doppelkupplungsgetriebe) – zautomatyzowana skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami (VAG, występuje także pod nazwą DCS w Citroenie, TC-SST w Mitsubishi, PDK w Porsche, DKG w BMW)
 DTC (Diagnostic Test Code) – kody błędu w trybie diagnostycznym
 DTI – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel)
 DOHC (Double Over Head Camshaft) – typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy
E
 EBD (Electronic Brake Distributor) – elektroniczny rozkład siły hamowania, optymalizuje siłę hamowania między osiami oraz między prawymi i lewymi kołami, wykorzystuje ABS
 ECC (Electronic Climate Control) – system automatycznej klimatyzacji
 EcoBoost – silniki benzynowe Forda z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa
 ECE (Economic Commission for Europe) – Europejska Komisja Gospodarcza przy Organizacji Narodów Zjednoczonych z siedzibą w Genewie
 ECU (Electronic Control Unit) – ogólne określenie elektronicznej jednostki sterującej stosowanej w różnych zespołach współczesnych samochodów
 EDL (Electronic Differential Locks) – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
 EGR – obwód analizy i automatycznej regulacji składu spalin
 EMB – hamulec elektromechaniczny
 EOBD – (European On-Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych
 EPB – elektryczny hamulec postojowy (Lexus)
 EPS (Electric Power-assisted Sterring System) – elektryczny system wspomagania kierownicy
 ESP (Electronic Stability Program) – układ stabilizujący tor jazdy samochodu. Inne nazwy to:
 – VDC (Alfa Romeo, Subaru)
 – DSA
 – DSC (BMW, Jaguar, Mazda)
 – VSC (Toyota, Lexus)
 – VSA (Honda)
 – MASC (Mitsubishi)
 – Trust-plus (Smart)
 – PSM (Porsche)
 – DSTC (Volvo)
 – StabiliTrak (Cadillac)
F
 FC (Fuel Cell) – ogniwo paliwowe
 FCV (Fuel Cell Vehicle) – pojazd napędzany ogniwami paliwowymi
 FAP – filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi (Citroen, Peugeot)
 FPS (Fire Prevention System) – układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa
 FSI (Fuel Stratified Injection) – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (VAG)
 FWD (Front Wheel Drive) – napęd na przednie koła
G
 GDI (Gasoline Direct Injection) – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi)
 GPS (Global Positioning System) – system nawigacji satelitarnej
 GT (Gran Tourismo) – oznaczenie samochodu sportowego, dawniej stosowane w Wielkiej Brytanii i we Włoszech; obecnie nazwy GT używa się także jako dodatkowe oznaczanie usportowionego modelu w danej rodzinie pojazdów
H
 HAC (Hill-Start Assist Control) – system wspomagający pokonywanie podjazdu (Suzuki, Toyota)
 HDC – (Hill Descent Control) – system współpracujący z ABS i ETC, umożliwia ustawienie stałej prędkości zjazdu w samochodach terenowych (Land Rover, BMW)
 HDI (High pressure Direct Injection) – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Citroen, Peugeot)
 Hill-Holder – system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę
 HHC – system wspomagający pokonywanie podjazdów (Skoda)
 HPi – silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot)
 HUD (Head-up Display) – wzorem samolotów bojowych, wyświetla aktualne informacje na przedniej szybie, np. aktualną prędkość pojazdu lub wskazówki nawigacji
I
 IC (Inflatable Curtain) – kurtyna powietrzna
 ICC – inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy
 ICS (Integrated Control System) – zespolony system kontroli układów samochodowych
 i-CTDi – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Honda)
 IDE (Injection Directe Essence) – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Renault)
 IMA (Integrated Motor Assist) – napęd hybrydowy (Honda)
 IDIS (Intelligent Driver Information System) – opóźnia sygnalizację połączeń telefonicznych, jeśli kierowca jest w trakcie wykonywania manewru istotnego dla bezpieczeństwa (Volvo)
 IDS – układ kontroli sztywności zawieszenia (Opel)
 IMMOBILIZER – elektroniczna blokada zapłonu
 INTERCOOLER – chłodnica powietrza doładowującego w silnikach z doładowaniem
 ISOFIX – system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do instalacji fotelika dziecięcego
 i-stop – automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mazda)
J
 JTD (Unijet Turbo Diesel) – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Alfa Romeo, Fiat, Lancia)
 JTS – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Alfa Romeo, Fiat, Lancia)
L
 LED – dioda elektroluminescencyjna
 LPG (Liquid Petroleum Gas) – gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych, mieszanina butanu i propanu
 LPT (Low Pressure Turbo) – niskociśnieniowe doładowanie turbosprężarką (Saab i Volvo)
 LSD (Limited Slip Differential) – szpera, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu
 LWB (Long WheelBase) – wydłużony rozstaw osi, oznaczenie stosowane dla przedłużonej wersji samochodu osobowego
M
 M+S (Matsch+Schnee) – błoto i śnieg, oznaczenie opon zimowych
 MAF (Mass Air Flow) – czujnik przepływu ilości powietrza do kolektora ssącego
 MBA – system wspomagania nagłego hamowania, patrz: BAS (Skoda)
 MCP – mechaniczna skrzynia biegów z elektronicznym sterowaniem (Citroen)
 MFI, MPI, EFi (Multiport Fuel Injection) – wielopunktowy wtrysk paliwa
 MMMT (Multi-mode manual transmission) – mechaniczna skrzynia biegów z elektrycznym sterowaniem sprzęgła i wybierania przełożeń (Toyota)
 MPV (Multi Purpose Vehicle) – pojazd z wszechstronnym nadwoziem, np. typu van
 MSR (Motor-Schleppmoment-Regulung) – układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych podczas hamowania silnikiem
N
 N/A (Naturally Aspirated) – silnik wolnossący
 NIVOMAT – układ samopoziomowania zawieszenia tylnej osi (m.in. Mercedes i Volvo)
 NGT (Natural Gas Technology) – model napędzany gazem ziemnym (Mercedes)
 NVCS (Nissan Valve Timing Control System) – system zmiennych rozrządu (Nissan)
O
 OBD (On Board Diagnostic lub Off Board Diagnostic) – układ diagnostyki pokładowej pojazdu
 OHC (Over Head Camshaft) – układ rozrządu z wałkiem w głowicy. Krzywki umieszczone na wałku mogą bezpośrednio sterować otwarciem zaworów
 OHV (Over Head Valve) – silnik górnozaworowy, w którym wałek rozrządu umieszczono w bloku i steruje on zaworami za pomocą dodatkowych elementów, np. popychaczy
 OPC (Opel Performance Center) – dział przygotowujący sportowe wersje cywilnych modeli Opla
P
 PAX SYSTEM – technologia łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu
 PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes) – układ hamulcowy z elementami ceramicznymi (Porsche)
 PCM (Porsche Communication Management) – system multimedialny (Porsche)
 PCS (Advanced Pre-Crash Safety System) – system wczesnego reagowania w razie ryzyka kolizji
 PDC (Park Distance Control) – czujnik parkowania
 PSM (Porsche Stability Management) – system stabilizacji toru jazdy (patrz: ESP, Porsche)
Q
 quattro – model z napędem na 4 koła (Audi)
R
 RAV (Recreational Active Vehicle) – oznaczenie modelu z segmentu SUV (Toyota)
 RDK – system kontroli ciśnienia w oponach (Mercedes)
 RDS (Radio Data System) – system informacji radiowej
 RDW – (Tyre Presure Warning System) – system informujący o zmianie ciśnienia w oponach (patrz: TPS)
 ROPS – system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu (m.in. BMW, Jaguar, Volvo)
 RTI (Road Trafic Information) – system informacji drogowej
 RUN FLAT – opony z kordem metalowej konstrukcji, pozwalające na kontynuowanie jazdy po przebiciu
 RVM (Rear View Monitoring) – system monitorowania „martwej strefy” pojazdu (Mazda)
 RWD (Rear Wheel Drive) – napęd na koła tylne
S
 SAA (System Attention Assist) – asystent koncentracji kierowcy (Mercedes)
 SBC (Sensotronic Brake Control) – elektrohydrauliczny system hamulcowy (Mercedes)
 SCi (Smart Charge injection) – silnik benzynowy z bezpośrednim wtrysk paliwa (Ford)
 SDI (Saugdiesel Direkt Injection) – wolnossący silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim (VAG)
 SELESPEED – sekwencyjna skrzynia biegów (Alfa Romeo)
 SERVOTRONIC – układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania, zależnie od prędkości
 SIPS (Side Impact Protection System) – system poprawy bezpieczeństwa podczas uderzenia w bok pojazdu (Volvo)
 SOHC (Single Over Head Camshaft) – pojedynczy wałek rozrządu w głowicy
 SPI (Single Point Injection) – jednopunktowy wtrysk paliwa
 SRS (Safety Restraint System) – system bezpieczeństwa pasażerów, w skład którego wchodzą napinacze pasów i poduszki powietrzne
 STC (Stability and Traction Control) – system kontroli stabilności pojazdu (Volvo)
 SUV (Sport Utility Vehicle) – segment pojazdów rekreacyjnych, łączących cechy aut terenowych i osobowych
 SW (Station Wagon) – karoseria typu kombi
 SWT (Sidewall Torsion Sensor) – system pomiaru ciśnienia w oponie
 SVC (SaabVariable Compression) – silnik o zmiennym stopniu sprężania (Saab)
T
 TBI (Throttle Body Injection) – silnik z jednopunktowym wtryskiem paliwa
 TBi – oznaczenie turbodoładowanych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Alfa Romeo)
 TCS (Traction Control System) – układ kontroli trakcji (patrz: ASR lub ABD, TRACS, TC, Alfa Romeo, Ford, Hyunday, Seat)
 TC-SST – dwusprzęgłowa skrzynia zautomatyzowana (Mitsubishi)
 TDCi – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail
 (Ford)
 TDI (Turbodiesel Direkteinspritzer) – wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW)
 TiD – turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab)
 TIR (Transport International Routiere) – Międzynarodowy Transport Drogowy
 TMC – kanał informacji drogowych
 TPM/TPMS/TPWS (Tyre Pressure Monitoring System) – układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu
 TSI, TFSI – silnik FSI z doładowaniem (turbo, kompresor lub obydwa rozwiązania, VAG)
 TWC (Three Way Catalyst, Dreiweg-Katalysator) – katalizator trójdrożny
 TWI (Tread Wear Indicator) – wskaźnik dopuszczalnego zużycia bieżnika opony
 TWIN SPARK – system zapłonu z dwiema świecami (Alfa)
V
 Valvetronic – układ sterowania zmiennym skokiem zaworów ssących (BMW)
 VANOS – system zmiennych faz rozrządu (BMW)
 VarioCam – system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche)
 VCU (Viscous Coupling Unit) – aktywne sprzęgło lepkościowe
 VDIM – patrz: ESP (Lexus)
 VDC/VDCS (Vehicle Dynamic Control System) – system kontroli i stabilizacji toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru)
 VGRS – system zmiennych przełożeń układu kierowniczego (Toyota)
 VIN (Vehicle Identyfication Number) – numer identyfikacyjny pojazdu. Oznaczenie pojazdu składające się z 17 znaków pozwalające na pełną identyfikację określonego egzemplarza samochodu
 VRIS (Variable Resonanse Induction System) – komory rezonansowe o zmiennej objętości
 VSA – system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda)
 VSC (Vehicle Stability Control) – system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus)
 VTD (Variable Torque Distribution) – system zmiennego rozdziału momentu (Subaru)
 VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) – system kontroli zmiennych faz rozrządu i wzniosu zaworów (Honda)
 VTG (Variable Turbinen Geometrie) – turbosprężarka ze zmienną geometrią
 VVC (Variable Valve Control) – system kontroli zmiennych faz rozrządu
 VVT-I – (Variable Valve Timing – intelligent) – inteligentny system zmiennych faz rozrządu (Toyota)
W
 WIL (Whiplash Injury Lessening) – konstrukcja przednich siedzeń zmniejszająca urazy szyi i głowy w przypadku kolizji (Toyota)
 WHIPS (Whiplash Protection System) – system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas uderzenia w tył pojazdu (Volvo)
 WMI (World Manufakturer Identyfier) – światowy kod producenta. Pierwszy trzyliterowy człon numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN)
 WRC (World Rally Championship) – topowa grupa aut w mistrzostwach świata w rajdach samochodowych
Z
 ZEV (Zero Emition Vehicle) – pojazd nieemitujący toksycznych substancji
















