Roczniki 2004-2018+48 502 600 336
Roczniki 1960-2003+48 881 607 336
Auta do kasacjiSMS / E-MAIL
oferty@s-car.plbiuro@s-car.pl
Click to open popup
Masz auto do sprzedania?
Kliknij i Zostaw nam numer
Zadzwonimy za chwilę
Skontaktuj się nami: +48 502 600 336

Napisz do nas: oferty@s-car.pl

Blog

Czy to już koniec DIESLA!?

Czy to już koniec DIESLA!?

Tego roczna narracja medialna jasno wskazuje kierunek drogi którą podążają auta zasilane silnikami wysokoprężnymi DIESLA. Jak łatwo się domyśleć większość informacji przekazywanych dziś w mediach to spekulacje sponsorowane przez producentów którzy pod pretekstem ekologii chcą nam sprzedać już dość przestarzałą technologię hybrydową. A wszystko to za sprawą aut elektrycznych które już od dawna czekają na swoich nowych nabywców w salonach samochodowych.

Cała prawa przypomina historię telewizorów  o dużej przekątnej ekranu. Najpierw były telewizory plazmowe bardzo drogie w utrzymaniu o doskonałym nasyceniu kolorami. Technologia ta została wyparta telewizorami LCD które były bardzo drogie w zakupie ekonomiczne a zarazem dawały stosunkowo niską jakość obrazu. Następnie Full HD i 4K świetne telewizory w śmiesznie niskich cenach a na końcu OLED król doskonałości i podsumowanie dekady telewizyjnych odbiorników.

Dlaczego porównuję telewizory do samochodów?

Ponieważ temat telewizorów jest bardziej znany zwykłemu Kowalskiemu  i pomoże na zasadzie analogii zrozumieć co  stanie się niebawem z jego ukochanym 1.9 tdi. Pomimo że plazma wcale się nie psuje i świetnie wyglądała w niej murawa boiska na Euro 2018 ale jest ciężka toporna i dużo prądu pożera, a sąsiad i szwagier już dawno powiesił na ścianie  cieniutkie LCD  i w 4Kna nim ogląda zdjęcia z wakacji.

 

Głową muru nie przebijesz, diesel wcześniej czy później odejdzie do lamusa za sprawą mediów i ekologi stanie się nie modny i to już przesądzone. Nie oznacza to jednak że Kowalski powinien od razu sprzedać swojego diesla w auto skupie www.s-car.pl . Zgodnie z powiedzeniem „ Diesel kopci, diesel czadzi, diesel nigdy Cię nie zdradzi 🙂”  dalej będzie to jedna z bardziej ekonomicznych i mało awaryjnych środków lokomocji. Natomiast jeśli myślisz o zakupie nowego auta radzę poważnie rozważyć  znaczny spadek wartości jaki może nastąpić w obecnym czasie w stosunku do aut zasilanych silnikami benzynowymi i hybrydowymi.

Czytaj więcej
tragedia
ŚMIERĆ 18-LETNIEJ KURSANTKI – Będziesz zaskoczony decyzją…

Wciąż nie milkną echa tragicznego wypadku do jakiego doszło w ubiegłym tygodniu za egzaminie na prawo jazdy, podczas którego zginęła 18-letnia kursantka

W czwartek w samochód, w którym prowadził on egzamin, uderzył pociąg. W wypadku, do którego doszło w Szaflarach, zginęła 18-letnia kursantka.Zarzut nieumyślnego doprowadzenia do katastrofy w ruchu lądowym ze skutkiem śmiertelnym usłyszał w poniedziałek egzaminator.

Podejrzany pojawił się w poniedziałek na pilne wezwanie. Egzaminator usłyszał zarzut nieumyślnego doprowadzenia do katastrofy w ruchu lądowym ze skutkiem śmiertelnym. Jest przesłuchiwany i korzysta z obecności swojego obrońcy, który go reprezentuje, więc musiał być dopuszczony do udziału w czynnościach.

Jasnym faktem do postawienia egzaminatorowi zarzutów był zabezpieczony materiał nagraniowy wideo, zarówno z miejsca zdarzenia czyli  kamer monitoringu, jak i samochodu i pociągu. Przypomnijmy Za spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym ze skutkiem śmiertelnym grozi od 6 miesięcy do 8 lat więzienia.

Z nagrania z kamery wynika, że samochód egzaminacyjny minął znak STOP

Przez parę sekund auto egzaminacyjne stało (wg pierwszych informacji, w samochodzie zgasł silnik), następnie ruszył, ale było już za późno, by uciec przed pociągiem.

Jak podał dzisiaj serwis podhale 24 . pl, Prokurator Rejonowy w Nowym Targu Józef Palenik poinformował, że 62-letni egzaminator usłyszał dzisiaj zarzut nieumyślnego doprowadzenia do katastrofy lądowej ze skutkiem śmiertelnym. Mężczyźnie grozi od 6 miesięcy od 8 lat wiezienia.

 

 

Czytaj więcej
Prowadzisz i piszesz ? Zobacz co się stanie gdy…
 W ramach kampanii „Prowadzisz? Nie pisz!” możemy zobaczyć billboardy ukazujące rozbity telefon z wiadomością bez odpowiedzi. „Korzystając z telefonów w czasie jazdy narażamy innych na śmiertelne niebezpieczeństwo”

Choć odczytywanie SMSa  na smartfonie  podczas jazdy autem wymaga od kierowcy oderwania wzroku od tego, co dzieje się podczas jazdy, wielu z nich nie może się przed tym powstrzymać. Nie da się też pominąć, że ich pisanie wymusza na kierującym prowadzenie samochodu przy użyciu tylko jednej ręki.

 

„Dekoncentracja, w połączeniu z ograniczoną możliwością kontroli samochodu, doprowadza do bardzo niebezpiecznej sytuacji, w której kierujący z opóźnieniem reaguje na bodźce, nie jest w stanie zachować odpowiedniej odległości od innych samochodów, nie kontroluje prędkości jazdy i hamuje nawet trzy razy dłużej niż przy pełnej koncentracji” – mówi PAP Life Michał Podogrodzki, dyrektor marketingu w Allianz Polska, które jest inicjatorem kampanii społecznej „Prowadzisz? Nie pisz!”.

Bardzo złe wyniki! Już co CZWARTY  polski kierowca pisze SMS-y w trakcie jazdy samochodem, a blisko co drugi rozmawia przez telefon bez użycia zestawu głośnomówiącego”

Czytaj więcej
wyprzedzanie
Czy ten manewr jest legalny? Koniec wątpliwości

Jak wam się wydaje – Czy manewr wyprzedzania można skończyć na linii ciągłej lub podwójnej linii ciągłej?

Albo linii jednostronnie przekraczalnej, ale przekraczalnej dla ruchów w przeciwnym kierunku? To w rzeczywistości prosta sprawa podzieliła mnóstwo osób  niemal po 50%, co świadczy o tym, że połowa kierowców może nie znać przepisów. Co gorzej, od jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie uchyliła się nawet policja, w postaci rzecznika Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz rzecznika Komendanta Głównego Policji

Osoby, które twierdzą, że manewr wykonany jest poprawnie, powołują się na Rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U.2002 Nr 170 poz. 1393), które definiuje znaczenie linii jednostronnie przekraczalnej P-3. Oznacza ona zakaz przejeżdżania przez tę linię od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej zajmowany przed wyprzedzaniem.

I chodzi właśnie o wymieniony na koniec wyjątek, który niestety wiele osób źle interpretuje. Tak więc przystępować do wyprzedzania przejeżdżamy przez linię przerywaną i znajdujemy się na pasie po stronie linii ciągłej. Po zakończeniu wyprzedzania, chcąc wrócić na swój pas musimy pokonać linię P-3 z przeciwnej strony, a więc od strony linii ciągłej.

I na to właśnie zezwala wspomniany wyjątek! Bez niego nie byłoby możliwe prawidłowe wyprzedzanie na linii jednostronnie przekraczalnej. Ale ten wyjątek nie zakłada jakiejkolwiek zmiany w oznakowaniu poziomym jezdni!

fot: interia pl 

Czytaj więcej
Jak nie dopuścić do nadmiernego zużycia paliwa podczas upałów?

W czasie letnich temperatur   mniejsze opory stawia także olej smarujący skrzynię biegów, mniejsze są tarcia występujące w układzie napędowym oraz  jezdnym. Okazuje się jednak, że zużycie paliwa, zamiast maleć w tak idealnych warunkach, jest na tym samym poziomie co w dni chłodne lub co gorsza dla nas nawet zwiększa się o uwaga – kilka procent.

Przyczyn podwyższonego zużycia paliwa w czasie upałów możemy wyliczyć kilka. Najbardziej zżera klimatyzacja. Ale nawet gdy jest on odłączony, zużycie paliwa w upalne dni bywa minimalnie wyższe, niż w dni chłodne. Jedna z przyczyn tego stanu rzeczy leży po stronie silnika.

Gorące powietrze ma mniejszą gęstość, niż zimne. Oznacza to, że cylindry choć zasysają go objętościowo tyle samo w każdych warunkach, to wagowo znacznie mniej. A więc do cylindrów w czasie upałów dostaje się mniej tlenu, niż w dni chłodne lub zimne. Mniej tlenu powoduje  mniejszą ilość energii, możliwej do uzyskania w jednostce czasu, co za tym idzie mniejszą moc. Reakcja silnika i współpracujących z nim urządzeń odpowiedzialnych za skład mieszanki jest w każdych warunkach jest identyczna.

Kierowca dla zwiększenia mocy wciska mocniej pedał gazu. Zmienia się więc skład spalin i następuje reakcja komputera, który tak ustawia dawkowanie paliwa, aby spaliny posiadały pożądany skład. Mniej mocy silnika przy danych obrotach to dłuższa droga na niskich biegach podczas rozpędzania auta, to także wymuszanie większych obrotów na przykład dla uzyskania pożądanego przyspieszenia podczas wyprzedzania, co może się wiązać z koniecznością redukcji biegów. Wzrasta więc chwilowe zużycie paliwa a tym samym zużycie całkowite.

Na dodatkowe zwiększenie zużycia paliwa ma także rodzaj nawierzchni, po której porusza się samochód. Jeżeli jest ona smolista, miękka, wówczas wzrastają opory toczenia kół, a więc potrzebna jest większa moc dla uzyskania tej samej prędkości jazdy. Na to niestety nie mamy wpływu

Czytaj więcej
kontroli w aucie
SAMOCHODOWE SYMBOLE I SKRÓTY – Sprawdź się…!

 

-9
4-MOTION – napęd na cztery koła (Volkswagen)
4Matic – napęd na cztery koła (Mercedes)
4WD (4 Wheel Drive) lub 4×4 – napęd na cztery koła (patrz także: AWD)
4WS (Four Wheel Steering) – system czterech kół skrętnych (m.in. Honda, Mazda, Renault)
7G-Tronic – siedmiobiegowa skrzynia automatyczna (Mercedes)

A
AAR (Automatic Air Recirculation) – system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW)
ABC (Active Body Control) – aktywna regulacja zawieszenia (Mercedes)
ABS (Antilock Brakes System) – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
A/C (Air Conditioner) – układ klimatyzacji
ACC (Adaptive Cruise Control) – system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami, aktywny tempomat (m.in. Audi, BMW, Toyota, Volvo, patrz także: CSS, Distronic)
ACS (After Crash System) – system pokolizyjny, m.in. odblokowujący centralny zamek i odcinający dopływ paliwa po kolizji (Skoda)
ADB (Automatic Differential Brake) – automatyczna blokada mechanizmu różnicowego (m.in. BMW)
ADS (Adaptive Damping System) – system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy
AFL (Adaptive Forward Lighting) – system skrętnych reflektorów (także AFS)
AFV (Alternative Fuel Vehicle) – pojazd zasilany paliwem alternatywnym
AFU – system wspomagania nagłego hamowania (Peugeot, patrz także: BAS)
AHR (Active Head Restraint) – system aktywnych zagłówków. Zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa i mięśni szyi u kierowcy i pasażerów w czasie zderzenia. W razie wypadku aktywne zagłówki błyskawicznie podnoszą się i przesuwają w stronę głowy, aby uprzedzić jej uderzenie w zagłówek (m.in. Saab – SAHR)
AMVAR – system zmiennej charakterystyki amortyzacji samochodu (m.in. Peugeot)
APS (Auto Pilot System) – system nawigacyjny GPS (Mercedes)
APS (Acoustic Parking System) – dźwiękowy system parkowania pojazdu
APS (Active Pneumatic Suspension) – system aktywnego zawieszenia (Audi)
ARP (Active Rollover Protection) – system zapobiegający dachowaniu (SsangYong)
ARTS (Adaptive Restraint Technology System) – system decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji (Jaguar)
ASC (Automatic Stability Control) – system automatycznej kontroli kierunku ruchu, pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy (BMW, patrz także: ESP)
ASF (Audi Space Frame) – rama przestrzenna Audi
AQS (Air Quality System) – filtr kabinowy z system kontroli jakości powietrza (Volvo)
ASMS (Advanced Satellite Mobile Systems) – system automatycznej kontroli kierunku ruchu (Mercedes)
ASR (Acceleration Slip Regulation) – system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania. W chwili zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy. Inne nazwy tego systemu to:
– ASC+T (BMW, Mini)
– TCS (Alfa Romeo, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Saab, Seat)
– MATC (Mitsubushi)
– TC (Opel)
– TRC (Toyota, Lexus)
– DSA, STC (Volvo)
– ETC (Land Rover)
AS&G (Automatic Stop & Go) – automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mitsubishi)
ASTC (Active Stability & Traction Control System) – aktywna kontrola trakcji i stabilności (Mitsubishi)
AVS (Adaptive Variable Suspension) – układ kontroli pracy zawieszenia (Lexus)
AWD (All Wheel Drive) – napęd na cztery koła

B
BAS (Brake Assistant System) – elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie. Inne nazwy tego systemu to:
– BA (Honda, Nissan, Toyota)
– BAC (Mercedes)
– EBA (Ford, Volkswagen)
– HBA (Fiat, Seat)
– MBA (Skoda)
BLIS (Blind Spot Information System) – system ostrzegania przed pojazdem znajdującym się w „martwym polu” (Volvo)
BSW – system oczyszczania i osuszania tarcz hamulcowych (VAG)

C
CBC (Cornering Brake Control) – system stabilizacji pojazdu podczas hamowania (BMW)
CC (Cruise Control) – system utrzymujący zadaną prędkość, tempomat
CC (coupe + cabrio) – rodzaj kabrioletu ze sztywnym, składanym dachem
CCS (Cruise Control System) – system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu
CAN-bus – system komunikacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami elektronicznymi pojazdu
CATS (Computer Active Technology Suspenison) – system aktywnego sterowania zawieszeniem (Jaguar)
CDI (Common Rail Direct Injecton) – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Mercedes)
CDTI – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Opel)
CEL (Check Engine Light/Malfunction Indicator Light) – kontrolka uszkodzenia silnika lub pracy w trybie awaryjnym
CMBS (Collision Mitigation Braking System) – system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka i minimalizujący skutki kolizji (Honda, patrz także: ACS)
CNG (Compressed Natural Gas) – sprężony gaz ziemny
CR (Common Rail) – system bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach diesla
CRD (Common Rail Diesel) – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Chrysler, Dodge, Jeep)
CRDi – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Kia)
CSV – system kontroli podsterowności (Renault)
CVT (Continuously Variable Transmission) – bezstopniowa skrzynia biegów (m.in. Nissan, Renault, Toyota)
CVTC (Continuous Variable Timing Control) – system bezstopniowej zmiany faz rozrządu (Nissan)

D
D-4D – Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Toyota)
D5 – pięciocylindrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Volvo)
DAC (Downhill Assist Control) – wspomaganie jazdy na stromych zjazdach
DAS (Driver Assistance Systems) – system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody
DAV – system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego
DBC – układ dynamicznej kontroli hamowania
DCC – system regulacji zawieszenia (Volkswagen)
dCi (Diesel Common rail Injection) – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault)
DCS – system kontroli zjazdu ze wzniesienia (GM)
DI-D – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi)
DIS (Driver Information System) – system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy
DISTRONIC – radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem (Mercedes)
DNA – system zmieniający pracę zawieszenia, silnika i układu kierowniczego (Alfa Romeo)
DOHC (Double Over Head Camshaft) – nazwa rozwiązania układu rozrządu w górnozaworowym silniku czterosuwowym oznaczająca, że w głowicy silnika znajdują się dwa wałki rozrządu
DPF (Diesel Particular Filter) – filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych
DRM (Downshift Rev Matching) – system wspomagający redukcję biegu (Nissan)
DSA (Dual Stage Airbag) – dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia – w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża
DSC (Dynamic Stability Control) – układ kontroli stabilności pojazdu (Ford, Jaguar, Mazda)
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) – system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu, Volvo
DSG (Doppelkupplungsgetriebe) – zautomatyzowana skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami (VAG, występuje także pod nazwą DCS w Citroenie, TC-SST w Mitsubishi, PDK w Porsche, DKG w BMW)
DTC (Diagnostic Test Code) – kody błędu w trybie diagnostycznym
DTI – diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel)
DOHC (Double Over Head Camshaft) – typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy

E
EBD (Electronic Brake Distributor) – elektroniczny rozkład siły hamowania, optymalizuje siłę hamowania między osiami oraz między prawymi i lewymi kołami, wykorzystuje ABS
ECC (Electronic Climate Control) – system automatycznej klimatyzacji
EcoBoost – silniki benzynowe Forda z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa
ECE (Economic Commission for Europe) – Europejska Komisja Gospodarcza przy Organizacji Narodów Zjednoczonych z siedzibą w Genewie
ECU (Electronic Control Unit) – ogólne określenie elektronicznej jednostki sterującej stosowanej w różnych zespołach współczesnych samochodów
EDL (Electronic Differential Locks) – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
EGR – obwód analizy i automatycznej regulacji składu spalin
EMB – hamulec elektromechaniczny
EOBD – (European On-Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych
EPB – elektryczny hamulec postojowy (Lexus)
EPS (Electric Power-assisted Sterring System) – elektryczny system wspomagania kierownicy
ESP (Electronic Stability Program) – układ stabilizujący tor jazdy samochodu. Inne nazwy to:
– VDC (Alfa Romeo, Subaru)
– DSA
– DSC (BMW, Jaguar, Mazda)
– VSC (Toyota, Lexus)
– VSA (Honda)
– MASC (Mitsubishi)
– Trust-plus (Smart)
– PSM (Porsche)
– DSTC (Volvo)
– StabiliTrak (Cadillac)

F
FC (Fuel Cell) – ogniwo paliwowe
FCV (Fuel Cell Vehicle) – pojazd napędzany ogniwami paliwowymi
FAP – filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi (Citroen, Peugeot)
FPS (Fire Prevention System) – układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa
FSI (Fuel Stratified Injection) – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (VAG)
FWD (Front Wheel Drive) – napęd na przednie koła

G
GDI (Gasoline Direct Injection) – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi)
GPS (Global Positioning System) – system nawigacji satelitarnej
GT (Gran Tourismo) – oznaczenie samochodu sportowego, dawniej stosowane w Wielkiej Brytanii i we Włoszech; obecnie nazwy GT używa się także jako dodatkowe oznaczanie usportowionego modelu w danej rodzinie pojazdów

H
HAC (Hill-Start Assist Control) – system wspomagający pokonywanie podjazdu (Suzuki, Toyota)
HDC – (Hill Descent Control) – system współpracujący z ABS i ETC, umożliwia ustawienie stałej prędkości zjazdu w samochodach terenowych (Land Rover, BMW)
HDI (High pressure Direct Injection) – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Citroen, Peugeot)
Hill-Holder – system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę
HHC – system wspomagający pokonywanie podjazdów (Skoda)
HPi – silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot)
HUD (Head-up Display) – wzorem samolotów bojowych, wyświetla aktualne informacje na przedniej szybie, np. aktualną prędkość pojazdu lub wskazówki nawigacji

I
IC (Inflatable Curtain) – kurtyna powietrzna
ICC – inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy
ICS (Integrated Control System) – zespolony system kontroli układów samochodowych
i-CTDi – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Honda)
IDE (Injection Directe Essence) – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Renault)
IMA (Integrated Motor Assist) – napęd hybrydowy (Honda)
IDIS (Intelligent Driver Information System) – opóźnia sygnalizację połączeń telefonicznych, jeśli kierowca jest w trakcie wykonywania manewru istotnego dla bezpieczeństwa (Volvo)
IDS – układ kontroli sztywności zawieszenia (Opel)
IMMOBILIZER – elektroniczna blokada zapłonu
INTERCOOLER – chłodnica powietrza doładowującego w silnikach z doładowaniem
ISOFIX – system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do instalacji fotelika dziecięcego
i-stop – automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mazda)

J
JTD (Unijet Turbo Diesel) – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Alfa Romeo, Fiat, Lancia)
JTS – silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Alfa Romeo, Fiat, Lancia)

L
LED – dioda elektroluminescencyjna
LPG (Liquid Petroleum Gas) – gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych, mieszanina butanu i propanu
LPT (Low Pressure Turbo) – niskociśnieniowe doładowanie turbosprężarką (Saab i Volvo)
LSD (Limited Slip Differential) – szpera, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu
LWB (Long WheelBase) – wydłużony rozstaw osi, oznaczenie stosowane dla przedłużonej wersji samochodu osobowego

M
M+S (Matsch+Schnee) – błoto i śnieg, oznaczenie opon zimowych
MAF (Mass Air Flow) – czujnik przepływu ilości powietrza do kolektora ssącego
MBA – system wspomagania nagłego hamowania, patrz: BAS (Skoda)
MCP – mechaniczna skrzynia biegów z elektronicznym sterowaniem (Citroen)
MFI, MPI, EFi (Multiport Fuel Injection) – wielopunktowy wtrysk paliwa
MMMT (Multi-mode manual transmission) – mechaniczna skrzynia biegów z elektrycznym sterowaniem sprzęgła i wybierania przełożeń (Toyota)
MPV (Multi Purpose Vehicle) – pojazd z wszechstronnym nadwoziem, np. typu van
MSR (Motor-Schleppmoment-Regulung) – układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych podczas hamowania silnikiem

N
N/A (Naturally Aspirated) – silnik wolnossący
NIVOMAT – układ samopoziomowania zawieszenia tylnej osi (m.in. Mercedes i Volvo)
NGT (Natural Gas Technology) – model napędzany gazem ziemnym (Mercedes)
NVCS (Nissan Valve Timing Control System) – system zmiennych rozrządu (Nissan)

O
OBD (On Board Diagnostic lub Off Board Diagnostic) – układ diagnostyki pokładowej pojazdu
OHC (Over Head Camshaft) – układ rozrządu z wałkiem w głowicy. Krzywki umieszczone na wałku mogą bezpośrednio sterować otwarciem zaworów
OHV (Over Head Valve) – silnik górnozaworowy, w którym wałek rozrządu umieszczono w bloku i steruje on zaworami za pomocą dodatkowych elementów, np. popychaczy
OPC (Opel Performance Center) – dział przygotowujący sportowe wersje cywilnych modeli Opla

P
PAX SYSTEM – technologia łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu
PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes) – układ hamulcowy z elementami ceramicznymi (Porsche)
PCM (Porsche Communication Management) – system multimedialny (Porsche)
PCS (Advanced Pre-Crash Safety System) – system wczesnego reagowania w razie ryzyka kolizji
PDC (Park Distance Control) – czujnik parkowania
PSM (Porsche Stability Management) – system stabilizacji toru jazdy (patrz: ESP, Porsche)

Q
quattro – model z napędem na 4 koła (Audi)

R
RAV (Recreational Active Vehicle) – oznaczenie modelu z segmentu SUV (Toyota)
RDK – system kontroli ciśnienia w oponach (Mercedes)
RDS (Radio Data System) – system informacji radiowej
RDW – (Tyre Presure Warning System) – system informujący o zmianie ciśnienia w oponach (patrz: TPS)
ROPS – system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu (m.in. BMW, Jaguar, Volvo)
RTI (Road Trafic Information) – system informacji drogowej
RUN FLAT – opony z kordem metalowej konstrukcji, pozwalające na kontynuowanie jazdy po przebiciu
RVM (Rear View Monitoring) – system monitorowania „martwej strefy” pojazdu (Mazda)
RWD (Rear Wheel Drive) – napęd na koła tylne

S
SAA (System Attention Assist) – asystent koncentracji kierowcy (Mercedes)
SBC (Sensotronic Brake Control) – elektrohydrauliczny system hamulcowy (Mercedes)
SCi (Smart Charge injection) – silnik benzynowy z bezpośrednim wtrysk paliwa (Ford)
SDI (Saugdiesel Direkt Injection) – wolnossący silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim (VAG)
SELESPEED – sekwencyjna skrzynia biegów (Alfa Romeo)
SERVOTRONIC – układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania, zależnie od prędkości
SIPS (Side Impact Protection System) – system poprawy bezpieczeństwa podczas uderzenia w bok pojazdu (Volvo)
SOHC (Single Over Head Camshaft) – pojedynczy wałek rozrządu w głowicy
SPI (Single Point Injection) – jednopunktowy wtrysk paliwa
SRS (Safety Restraint System) – system bezpieczeństwa pasażerów, w skład którego wchodzą napinacze pasów i poduszki powietrzne
STC (Stability and Traction Control) – system kontroli stabilności pojazdu (Volvo)
SUV (Sport Utility Vehicle) – segment pojazdów rekreacyjnych, łączących cechy aut terenowych i osobowych
SW (Station Wagon) – karoseria typu kombi
SWT (Sidewall Torsion Sensor) – system pomiaru ciśnienia w oponie
SVC (SaabVariable Compression) – silnik o zmiennym stopniu sprężania (Saab)

T
TBI (Throttle Body Injection) – silnik z jednopunktowym wtryskiem paliwa
TBi – oznaczenie turbodoładowanych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Alfa Romeo)
TCS (Traction Control System) – układ kontroli trakcji (patrz: ASR lub ABD, TRACS, TC, Alfa Romeo, Ford, Hyunday, Seat)
TC-SST – dwusprzęgłowa skrzynia zautomatyzowana (Mitsubishi)
TDCi – silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail
(Ford)
TDI (Turbodiesel Direkteinspritzer) – wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW)
TiD – turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab)
TIR (Transport International Routiere) – Międzynarodowy Transport Drogowy
TMC – kanał informacji drogowych
TPM/TPMS/TPWS (Tyre Pressure Monitoring System) – układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu
TSI, TFSI – silnik FSI z doładowaniem (turbo, kompresor lub obydwa rozwiązania, VAG)
TWC (Three Way Catalyst, Dreiweg-Katalysator) – katalizator trójdrożny
TWI (Tread Wear Indicator) – wskaźnik dopuszczalnego zużycia bieżnika opony
TWIN SPARK – system zapłonu z dwiema świecami (Alfa)

V
Valvetronic – układ sterowania zmiennym skokiem zaworów ssących (BMW)
VANOS – system zmiennych faz rozrządu (BMW)
VarioCam – system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche)
VCU (Viscous Coupling Unit) – aktywne sprzęgło lepkościowe
VDIM – patrz: ESP (Lexus)
VDC/VDCS (Vehicle Dynamic Control System) – system kontroli i stabilizacji toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru)
VGRS – system zmiennych przełożeń układu kierowniczego (Toyota)
VIN (Vehicle Identyfication Number) – numer identyfikacyjny pojazdu. Oznaczenie pojazdu składające się z 17 znaków pozwalające na pełną identyfikację określonego egzemplarza samochodu
VRIS (Variable Resonanse Induction System) – komory rezonansowe o zmiennej objętości
VSA – system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda)
VSC (Vehicle Stability Control) – system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus)
VTD (Variable Torque Distribution) – system zmiennego rozdziału momentu (Subaru)
VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) – system kontroli zmiennych faz rozrządu i wzniosu zaworów (Honda)
VTG (Variable Turbinen Geometrie) – turbosprężarka ze zmienną geometrią
VVC (Variable Valve Control) – system kontroli zmiennych faz rozrządu
VVT-I – (Variable Valve Timing – intelligent) – inteligentny system zmiennych faz rozrządu (Toyota)

W
WIL (Whiplash Injury Lessening) – konstrukcja przednich siedzeń zmniejszająca urazy szyi i głowy w przypadku kolizji (Toyota)
WHIPS (Whiplash Protection System) – system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas uderzenia w tył pojazdu (Volvo)
WMI (World Manufakturer Identyfier) – światowy kod producenta. Pierwszy trzyliterowy człon numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN)
WRC (World Rally Championship) – topowa grupa aut w mistrzostwach świata w rajdach samochodowych

Z
ZEV (Zero Emition Vehicle) – pojazd nieemitujący toksycznych substancji

 

Czytaj więcej
polacy wakacje
Jedziesz autem ? Sprawdź o co Polacy pytają Google przed urlopem…

Czytaj więcej
Wybił szybę w samochodzie. Głową…

O tym, że agresja nie jest wskazana przekonał się 28-letni mężczyzna, który z premedytacją  głową wybił szybę w innym samochodzie.

Oficer dyżurny po otrzymaniu zawiadomienia o drogowym agresorze, wysłał na miejscu patrole będące w pobliżu. Sprawca jechał w kierunku Pawłowic, także policjanci ruszyli za nim w pościg. Udało im się zatrzymać agresora  terenie miejscowości Studzionka.

 Policjanci  ustalili, że między kierowcami Opla Zafiry i Iveco doszło na drodze do sprzeczek. Oplem podróżowało małżeństwo z dzieckiem, natomiast  Iveco poruszało się trzech mężczyzn. Kiedy kierujący Zafirą zatrzymał się na jednym ze skrzyżowań w Chybiu, wtedy z Iveco wyszedł pasażer i wybił tylną szybę Opla uderzając swoją  głową i ręką. Agresor groził po tym jeszcze 30-latkowi słownie,po czym z powrotem  wsiadł do auta i wspólnie z innymi odjechał. Bardzo rozsądnie w całej tej sytuacji zachował się pokrzywdzony przekazując policjantom dane niezbędne do zatrzymania sprawcy.

Kiedy policjantom udało się w końcu zatrzymać  Iveco okazało się, że sprawca siedział z tyłu samochodu cały zakrwawiony. W wyniku uderzenia w szybę Opla doznał licznych obrażeń głowy oraz ręki. Co ważne na miejscu  okazało się też, że 28-latek był pod wpływem alkoholu. W związku z obrażeniami, jakich doznał trzeba było szybko udzielić pomocy i wezwać karetkę.  Co dalej zadecyduje prokurator. – może trafić do więzienia nawet na 5 lat.

 

Czy Wy kiedyś też się spotkaliście z agresywnym zachowaniem na drodze ?

Czytaj więcej
gaśnica jak używać
Gaśnica – przeczytaj nim będzie za późno!….

Ustawodawca wymaga, by każde auto osobowe wyposażone było w: gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy.

Niestety wielu okazuje się nie potrafi korzystać z wymaganego przez ustawodawcę wyposażenia. Wielkie kłopoty sprawia zwłaszcza samochodowa gaśnica. Biorąc pod uwagę, że sięgamy po nią przeważnie w sytuacjach stresowych, bardzo łatwo o błąd!

Od kierowców, którzy mają za sobą pożar pojazdu często usłyszeć można, że gaśnica nie działała jak powinna. W rzeczywistości, w zdecydowanej większości przypadków, była zupełnie sprawna – problem leżał po naszej stronie.

Podpowiadamy Wam w jaki sposób prawidłowo posługiwać się samochodową gaśnicą?

Już samo „włączenie” gaśnicy stanowi trudność. Większość samochodów wyposażonych jest w niewielkie gaśnice proszkowe, których spust zabezpiecza plastikowa zawleczka. Wiecue, że nie trzeba się z nią szarpać ?. Nalepiej jest kilka razy przekręcić zawleczkę a sama się zerwie.

 

Najwięcej błędów popełnianych jest w następnej czynności. Kierowcy nie wiedzą, że wewnątrz gaśnicy proszkowej znajduje się nabój ze sprężonym CO2, czyli gazem miotającym. Wciśnięcie spustu powoduje rozszczelnienie pojemnika – zawarty w naboju gaz przedostaje się do wnętrza butli tworząc w niej ciśnienie niezbędne do „wypchania” czynnika gaśniczego na zewnątrz. Trzeba pamiętać o tym, że wymaga to jednak chwili czasu. Od momentu rozszczelnienia naboju do wygenerowania odpowiedniego ciśnienia wewnątrz gaśnicy mija zwykle około 5 sekund. Najczęstszym popełnianym błędem jest właśnie trzymanie spustu zaraz po jego pierwszym wciśnięciu! W konsekwencji gaz miotający, zamiast rozchodzić się po wnętrzu gaśnicy, ulatuje przez otwartą dyszę, przez co sama gaśnica staje się zbędna i nie działa!

 

Zawartość podstawowej gaśnicy starcza na około 8 sekund. Z tego tytułu korzystajmy rozsądnie proszkiem. Strażacy podpowiadają, by gasić pożar krótkimi naciśnięciami ze spustu dla leszpego gaszenia.

Pamiętajmy, że paliwem dla płomieni jest tlen. Jeśli wiec języki ognia wydobywają się spod maski, jej pełne otwarcie spowoduje ich natychmiastowe podsycenie. Strażacy radzą więc delikatnie uchylić maskę i wtryskiwać proszek przez powstały otwór.

Czytaj więcej
Powiedział policjantom, że źle zaparkowali. W odpowiedzi usłyszał, że jest stary i głupi…JEST VIDEO!

Pan Jerzy zwrócił delikatnie policjantom uwagę na źle zaparkowany przez nich pojazd. Skończyło się zarzutem łamania prawa aż 3h pobytem na komisariacie i zasłabnięciem. Czy tej sytuacji można było uniknąć?
Na ulicach Krakowa policja prowadziła akcję „niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”. Jej celem było  zwrócenie uwagi na pieszych oraz przechodzących przez ulice w niedozwolonych miejscach.

– Szedłem do sklepu po drobne  zakupy, nieopodal zobaczyłem policyjny radiowóz zaparkowany na trawniku. Obok stał jakiś Pan i rozmawiał z policjantami. Chciałem zwrócić im uwagę, żeby przeparkowali radiowóz, bo stojąc tam niszczyli trawnik – relacjonuje pan Jerzy

Mężczyzna poprosił o przeparkowanie radiowozu,zaś policjanci  zarzucili mu, że przeszedł przez jezdnię w niedozwolonym miejscu. Chcieli ukarać go mandatem.

Pan Jerzy nie miał jednak przy sobie dokumentów, odmówił również podania swojego nazwiska, bo wbrew temu co twierdzili, uważał, że przeszedł przez jezdnię jednak w dozwolonym miejscu. Jego zdaniem policjanci chcieli go ukarać, ponieważ zwrócił im uwagę.

 

Pan Jerzy został przewieziony na komisariat policji. Tam pod swoim adresem miał usłyszeć niewybredne żarty i komentarze. Funkcjonariusze mieli porównać jego zachowanie do „osiedlowego szczyla”. W jego kierunku miału paść też słowa „stary, a głupi”.
Rzecznik prasowy krakowskiej policji nie ma pewności, czy takie słowa funkcjonariuszy były przekroczeniem granic uprawnień funkcjonariuszy.

– Policjanci porównali jego zachowanie do „osiedlowego szczyla”. Czy to było znieważenie, będziemy wyjaśniać w postępowaniu. W tej chwili nie mogę tego ocenić – mówi mł. insp. Sebastian Gleń.

Na miejscu gdy znaleźli się już na  komisariacie, zgonie z poleceniem służb mundurowych, pan Jerzy podał oficerowi dyżurnemu wszystkie dane. Liczył na raz dwa  zakończenie tej absurdalnej według niego sytuacji. Kazano mu jednak jeszcze  czekać. Po trzech godzinach, ok. godziny 21:00 Pan Jerzy Ś. zasłabł. Wezwano w tej sytuacji pogotowie ratunkowe. Zaczął się kolejny etap drwin i żartów pod jego adresem. Okazało się, że  żartowali  już nie tylko policjanci, ale i ratownicy z tego zajścia.
Pan Jerzy usłyszał, że na pewno udaje. Po chwili grożono mu lekarstwem z pieprzem, sugerując użycie policyjnego gazu. Na zarejestrowanym przez niego nagraniu słychać też, jak jeden z ratowników intonuje piosenkę „Nie płacz, kiedy odjadę”.

UWAGA!
To jeszcze nie koniec. W drodze do szpitala z telefonu jednego z sanitariuszy popłynęła pieśń pogrzebowa.

Pan Jerzy złożył skargę na działania  służb policji oraz ratowników z pogotowia ratunkowego. Chce, aby całą sprawę zbadał sąd.

 

 

Źródło TVN X-news

Czytaj więcej

Aktualności, nowości, ciekawostki - artykuły branżowe

Zapraszamy do zapoznania się z ciekawymi artykułami o motoryzacji i ważnych spraw ogólnopolskich oraz z działalności firmy S-Car.
Życząc miłego przeglądania, Pozdrawiamy - S-CAR Team.

Czy to już koniec DIESLA!?

Czy to już koniec DIESLA!? Tego roczna narracja medialna jasno wskazuje kierunek drogi którą podążają auta zasilane silnikami wysokoprężnymi DIESLA....

08 września
0
tragedia
ŚMIERĆ 18-LETNIEJ KURSANTKI – Będziesz zaskoczony decyzją…

Wciąż nie milkną echa tragicznego wypadku do jakiego doszło w ubiegłym tygodniu za egzaminie na prawo jazdy, podczas którego zginęła...

31 sierpnia
0
Prowadzisz i piszesz ? Zobacz co się stanie gdy…

 W ramach kampanii „Prowadzisz? Nie pisz!” możemy zobaczyć billboardy ukazujące rozbity telefon z wiadomością bez odpowiedzi. „Korzystając z telefonów w...

25 sierpnia
0
wyprzedzanie
Czy ten manewr jest legalny? Koniec wątpliwości

Jak wam się wydaje – Czy manewr wyprzedzania można skończyć na linii ciągłej lub podwójnej linii ciągłej? Albo linii jednostronnie...

20 sierpnia
0
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY

ZAUFALI NAM

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

  • Witam, ja jestem bardzo zadowolona z usługi S-Car.pl sprzedałam swoją wysłużoną corsinę tego samego dnia miły grzeczny pan przyjechał po trzech godzinach autolawetą sprawnie zapakował auto wypisał dokumenty i wypłacił gotówkę. Zdecydowanie mogę polecić tą firmę mnie do skorzystania z ich usług przekonało to że są na FACEBOOKU i każdy tam może wyrazić opinię na ich temat. Widziałem że firma s-car.pl sponsoruje koncert Drugie życie dla Szymona na Dni Świdnika 2015 wielki szacun tak dalej trzymaj s-car

    Iwona Górska
  • W s-car.pl sprzedalam juz 3 samochody i nie zmienie skupu w razie potrzeby. Auta byly w roznym stanie i roznym wieku, za kazdym razem z laweta ten sam przesympatyczny, kulturalny a co najwazniejsze LUDZKI czlowiek. Doradzil telefonicznie, zaproponowal rozsadna cene i od reki zalatwil sprawe. Jesli nie chcecie natknac sie na spaslych wszystkowiedzacych wyzyskiwaczy, to polecam s-car.pl

    IZA
  • Polecam firmę s-car ze Świdnika. Dawno nie spotkałem się z tak profesjonalnym i uczciwym podejściem. Szybko, sprawnie, w miłej atmosferze. Nie wiedziałem, że sprzedaż samochodu może być załatwiona tak przyjemnie i przede wszystkim na korzystnych warunkach finansowych.

    Szymon Lublin
  • Pewnego dnia Rozmawialem z kolega na kopalni o zamiarze sprzedania zony volvo. Powiedział że sprzedał ostatnio swojego Peugeota dwie godziny po telefonie do skupu aut s-car.pl. Zadzwoniłem pod nr tel 502-600-336 po ok trzech godzinach przyjechało dwóch młodych kulturalnych panów przy kawie w ciągu 15min odkupili ode mnie samochód. Polecam pewna i profesjonalna firma maja konto na Facebooku .

    Bogdan
  • Witam,ja jestem bardzo zadowolona z usługi S-Car.pl sprzedałam swoją wysłużoną corsinę tego samego dnia miły grzeczny pan przyjechał po trzech godzinach autolawetą sprawnie zapakował auto wypisał dokumenty i wypłacił gotówkę.Zdecydowanie mogę polecić tą firmę mnie do skorzystania z ich usług przekonało to że są na FACEBOOKU i każdy tam może wyrazić opinię na ich temat.

    Iwona Górska
  • Szczerze polecam uslugi tej firmy. Facet naprawde ludzki, nie zdziera, nie oszukuje. Kupil ode mnie juz 3 auta w roznym stanie, doradzil, wycenil. Jestem naprawde zadowolona!! Polecam!:)))))

    Iza Maryna Jesionek
  • Cała transakcja poszła sprawnie i miłej atmosferze, czego z reguły nie można powiedzieć o innych firmach tego type. Pozdrawiam i polecam!

    Robert Czapkowski
  • Polecam S-Car.pl, szybka i bardzo miła obsługa...

    Ewelina Supryn

SKUP AUT WSZYSTKICH MAREK
Kupimy każdy model samochodu!