Jak wiadomo wielkimi krokami zbliża się zima, jest to ostatni moment na przygotowanie swojego pojazdu do tego trudnego sezonu. Nie chcę oczywiście rozpisywać się w tym artykule o wymianie opon na zimowe bo to jest sprawa oczywista ale i w tym temacie należy się parę słów.
Wiem że pojawiają się takie pomysły aby w ramach oszczędności wymienić tylko dwie przednie opony na zimowe. Nie ma większej głupoty, w konsekwencji na śliskiej nawierzchni tył auta wyprzedza jego przód i może to doprowadzić do tragedii.Więc jeśli szukacie oszczędności to lepiej w ogóle zrezygnować z wymiany opon bynajmniej jak będzie ślisko nie wyjedziecie z zaśnieżonego parkingu i nie będziecie zagrażać innym. Dla oszczędnych jest taka zasada w zimie lepsza jest najgorsza opona zimowa niż nowa letnia. Co to oznacza? Materiał z którego zbudowane zostały opony zimowe nie twardnieje przy niskich temperaturach więc utrzymuje przyczepność a poza tym bieżnik jest skonstruowany w taki sposób że świetnie oczyszcza się ze śniegu który nabija się pomiędzy kostkę. Są to dwie podstawowe różnice pomiędzy oponą letnią i zimową. Jak rozpoznać je w prosty sposób ? wystarczy spojrzeć na bieżnik opona zimowa każdą kostkę naciętą ma jeszcze na takie falowane listki. No dobrze a co z oponami wielosezonowymi? Krążą takie opinie że kiedyś nie zmieniało się opon na zimę były tylko jedne i też się jeździło. Na szczęście od tamtych czasów zmieniło się wiele mamy więcej uczestników dróg, pojazdy przemieszczają się z większą prędkością, żyje się szybciej to zasadnicza różnica pomiędzy czasami Maluchów,Zaporożców, Ład i Fiatów 125P. Jeżeli chodzi o opony wielosezonowe ma tu zastosowanie taka zasada ” jeżeli coś nadaje się do wszystkiego to naprawdę nadaje się do niczego” To tak jak gdyby miłośnikom psów i kotów zaproponował takie zwierze pośrednie np Rysia taki trochę pies trochę kot 🙂 No dobrze o oponach wiemy już dużo i jeśli już przy nich jesteśmy zajrzyjmy do hamulców. Bo jakie mają znaczenie najlepsze opony jeśli zawiodą hamulce. Przy okazji wymiany kół na zimowe należy skontrolować stan tarcz i klocków hamulcowych koła są zdjęte wszystko widać jak na dłoni. O cienkich kończących się klockach poinformuje nas również obniżony stan płynu hamulcowego w zbiorniczku. A więc elementarne rzeczy jak opony i hamulce mamy już za sobą możemy przejść do bardzo ważnego elementy jak sprawdzenie płynu w układzie chłodzenie. Czasami bywa że auta kupione z niepewnego źródła mogą być zalane wodą, konsekwencją może być wymiana silnika na nowy po pierwszych mrozach więc warto się tym zainteresować. Domowym sposobem możemy to sprawdzić nabierając w zwykłą strzykawkę próbkę płynu z chłodnicy i zamrażając ją w zamrażalniku , jeśli zgęstnieje lub da się zamrozić należy jak najszybciej do układu wlać koncentrat w proporcjach zalecanych przez producenta lub wymienić płyn na nowy w całości.Co z akumulatorem? Żywotność akumulatora oblicza się na około czterech lat ale z tym różnie bywa, można sprawdzić jego efektywność w punktach sprzedaży lub w serwisach samochodowych, całe sprawdzenie trwa chwilkę jest bezinwazyjne i nie powinno nic kosztować. Osobiście polecam omijać zakup taniego akumulatora w markecie raczej szukajcie sprawdzonych marek i punktów wyspecjalizowanych w sprzedaży akumulatorów w razie czego z serwisem gwarancyjnym lub wymianą na nowy nie będzie problemu. W następnej kolejności mamy płyn do szyb który należy wypryskać i do końca i zalać zimowym, przy okazji sprawdźcie pióra wycieraczek czy zbierają równomiernie w zimie szczególnie się przydają. W naszych firmowych pojazdach s-car.pl serwis robimy przed zimą wymieniamy oleje w silnikach, mostach,skrzyniach, filtry również filtr kabiny stare oleje tracą swoje właściwości gęstnieją przy mrozach a do rozmrożenia szyb potrzeba dobry sprawny nawiew więc wykonujemy te czynności przed zimą. Dla osób bardziej dokładnych radzimy sprawdzić stan powłoki konserwacji podwozia w razie ubytków radzimy uzupełnić, sprawdzić czy żaden z fartuchów błotnych nie ma ubytku w konsekwencji przez całą zimę będziemy wozili w nim zmarznięty śnieg z solą który wykona całą szkodliwą pracę. Przed zimą w s-car.pl zawsze dokładnie myjemy karoserie naszych pojazdów oraz zabezpieczamy je dobrej jakości woskami, W zimie rzadko myjemy pojazdy jeśli jednak by do tego doszło należy ten zabieg powtórzyć taka warstwa znakomicie chroni nadwozie naszego pojazdu przed szkodliwą solą. Na koniec warto wspomnieć wyposażeniu zimowym w naszych pojazdach. Dywaniki welurowe na zimę radzimy schować w piwnicy zamienić je na dywaniki gumowe z wysokim rantem. Dobrze jest kupić odmrażacz do zamków a najlepiej użyć przed pierwszymi mrozami, uszczelki drzwiowe również można posmarować specjalnym preparatem który przedłuży żywotność gumy i zapobiegnie przymarzaniu do nich drzwi, warto zakupić odmrażacz do szyb może się przydać kiedy będziemy chcieli szybko rozmrozić swoje auto. Nie zapomnijcie o dobrym skrobaku oraz szczotce do śniegu rękawicach łopacie, lince do holowania oraz łańcuchach. Życzę Wam obyśmy tych ostatnich gadżetów nie musieli używać tej zimy 🙂 Jeżeli zapomniałem o czymś istotnym proszę o posta na facebook .
Trzymajcie się cieplutko 🙂