Jak wiadomo rynek motoryzacyjny został zdominowany pojazdami wyposażonymi w silniki turbo doładowane, W większości są to auta z silnikami diesla. Jednak większość producentów w swojej ofercie posiada również pojazdy z silnikami benzynowymi wyposażonymi w turbo sprężarki dość popularne w Volvo,Smart,Audi,Saab,Subaru. Na temat zasady działania eksploatacji plusów i minusów jazdy autem z turbiną jest już wiele publikacji więc pominę to zagadnienie natomiast chciałem opisać zjawisko kiedy turbo ulega uszkodzeniu ponieważ wielu naszych klientów nie potrafi poradzić sobie z tym problemem. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ brak odpowiedniej reakcji na uszkodzone turbo może pociągnąć za sobą reakcję łańcuchową która doprowadzi do zatarcia się silnika, a to już staje się wielkim problemem. A więc zacznijmy od początku, Mam nadzieję że każdy użytkownik silnika turbodoładowanego wie i pamięta o tym aby przed rozpoczęciem jazdy poczekać chwilę na odpalonym silnika aby turbina nie chodziła od razu na wysokich obrotach bez właściwego smarowania. Przed zgaszeniem silnika również należy dać popracować silnikowi na wolnych obrotach aby turbina zeszła z obrotów zanim odetniemy jej smarowanie wyłączając silnik. Po czym więc rozpoznać czy turbina traci swoje właściwości ? Jest to trudne dla laika raczej mechanik samochodowy potrafi zidentyfikować usterkę na słuch turbo staje się głośniejsze niż zwykle a auto nie jest już takie dynamiczne jak wcześniej,z rury wydechowej może nadmiernie wydobywać się siwo czarny dym i może ubywać oleju w silniku, jeżeli mamy podejrzenia lepiej udać się do warsztatu w celu podpięcia pod komputer i wykonania diagnostyki turbo nie jest to droga usługa więc warto ją wykonać okresowo(profilaktycznie). Skrajnym przypadkiem jest moment krytyczny kiedy wyeksploatowane turbo w jednej chwili wysysa cały olej z silnika a następnie dochodzi do zatarcia silnika. Może się to stać podczas normalnej jazdy lub na postoju, silnik nabiera maksymalnych obrotów a z tłumika wydobywa się chmura siwego dymu, klienci często popadają w panikę silnik diesla nie zawsze udaje się zatrzymać ze stacyjki w przeciągu kilkunastu sekund turbo wysysa olej z silnika i tracimy silnik. Co należy zrobić jeśli znajdziemy się w takiej sytuacji? Należy zachować trzeźwy umysł nie szukać gaśnicy jak to robi większość osób , a raczej jak najszybciej wcisnąć hamulec i sprzęgło następnie wrzucić wysoki bieg i trzymając nogę na hamulcu puścić sprzęgło, chodzi o to żeby zdusić silnik i doprowadzić do natychmiastowego zatrzymania. Celowo opisuję sposób postępowania szczegółowo tak jak bym miał to wytłumaczyć swojej żonie ponieważ zdaję sobie sprawę że większość mężczyzn kierowców będzie wiedziało co znaczy zdusić silnik natomiast artykuł kieruje też do osób płci pięknej bo to w większości od nich odkupujemy auta z zatartym silnikiem a można tego uniknąć. Tak czy inaczej nie radzę później uruchamiać silnika i sprawdzać czy cudownie się nie naprawił a wezwać na miejsce auto lawetę i odstawić pojazd do warsztatu. W tym momencie możemy zaoszczędzić parę tyś złotych na remont silnika, wiadomo czeka nas regeneracja turbo która nie należy do najtańszych ale remont silnika to znacznie większe koszta.